automatyka i robotyka

opis

Jedna z uczelni  zachęca do wybrania tego kierunku studiów słowami: "Automatyka i Robotyka jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną interdyscyplinarną, łączącą wiedzę i umiejętności pochodzące z różnych dyscyplin naukowych, wśród których wymienić można teorię sterowania, teorię sygnałów i systemów, teorię decyzji, informatykę, telekomunikację, elektronikę, mechanikę i mechatronikę."

Automatyka i Robotyka zajmuje się zarówno teorią, jak i praktyczną realizacją urządzeń sterujących obiektami technicznymi i procesami technologicznymi bez udziału człowieka lub z jego ograniczonym udziałem. Układy i systemy automatyki wkraczają we wszystkie niemal dziedziny życia, zwłaszcza w gospodarkę, przemysł i naukę.

Korzyści wynikające z automatyzacji i robotyzacji widać wyraźnie, zwłaszcza w przemyśle (samochodowym, okrętowym, lotniczym i zbrojeniowym), komunikacji, medycynie, energetyce oraz rolnictwie.

Zanim zdecydujesz się na ten kierunek studiów musisz wiedzieć, że:

  • Konstruktora i technologa powinna charakteryzować umiejętność odnawiania i poszerzania swojej wiedzy, połączona z twórczym jej wykorzystaniem.
  • Tworzenie nowych koncepcji, czyli praca twórcza, wymaga również takich cech charakteru, jak dociekliwość, ciekawość, samodzielność myślenia, szerokość horyzontów myślowych połączona z umiejętnością analizy i syntezy wiedzy.
  • Inżynierowie automatyki i robotyki pracują głównie zespołowo, niekiedy muszą posiadać umiejętność podporządkowania się rytmowi pracy zespołu, a niekiedy - odznaczać się umiejętnościami kierowniczymi.
  • Sprawności sensomotoryczne jak: dobry wzrok, rozróżnianie barw, widzenie stereoskopowe, koordynacje wzrokowo-ruchowe i zręczność rąk są szczególnie przydatne przy wykonywaniu prób nowych urządzeń, robotów i manipulatorów oraz regulacji ich pracy.
organizacja

Automatykę i robotykę można studiować na uczelniach publicznych w trybie stacjonarnym (dziennym) i niestacjonarnym (zaocznym), w systemie studiów I (inżynier), II (magisterium) stopnia.

Wybrane przedmioty nauczania realizowane na automatyce i robotyce (grupa przedmiotów ogólnych):

  • elektrotechnika,
  • elektronika,
  • energoelektronika,
  • technika cyfrowa i mikroprocesorowa,
  • układy elektromechaniczne,
  • automatyka,
  • metrologia,
  • informatyka.

Wybrane przedmioty realizowane w ramach specjalności automatyzacja procesów przemysłowych:

  • elektronika,
  • elektrotechnika,
  • teoria sygnałów,
  • technika cyfrowa i mikroprocesorowa,
  • informatyka,
  • teoria sterowania,
  • modelowanie i identyfikacja systemów,
  • inżynieria wiedzy,
  • algorytmy optymalizacji,
  • podstawy sztucznej inteligencji,

Na praktyczną implementację algorytmów sterowania ukierunkowane są przedmioty dotyczące języków programowania, diagnostyki i wizualizacji procesów, miernictwa przemysłowego, przetwarzania sygnałów, sterowników programowalnych, sterowania robotami.

Przykładowy plan studiów znajdziesz tutaj.

specjalności

Specjalności, które może studiować wybrać przyszły inżynier automatyki i robotyki to:

  • automatyka – dotyczy ogólnych zagadnień i czynności związanych z wykonywaniem zawodu, w tym: projektowania układów sterowania, konstruowania elementów i podzespołów automatycznej regulacji oraz nadzoru nad urządzeniami automatyzacji produkcji i pracy robotów,
  • automatyzacja i robotyzacja procesów wytwórczych w przemyśle maszynowym – projektowanie i nadzór nad wykonaniem urządzeń automatycznych urządzeń produkcyjnych, nadzór nad pracą robotów wytwórczych,
  • automatyzacja systemów produkcyjnych – projektowanie, wdrażanie i modernizacja nad liniami automatycznej linii produkcyjnej wykorzystującej wiele odrębnych maszyn i robotów do wytworzenia określonego produktu,
  • robotyka – projektowanie, stosowanie i nadzorowanie pracy robotów i manipulatorów przemysłowych przy wykorzystaniu zastosowań cybernetyki i informatyki,
  • przemysłowe systemy pomiarowe – wdrażanie zastosowań urządzeń i układów współpracujących z robotami, manipulatorami i układami automatyki przemysłowej zapewniających kontrolę i sterowanie, projektowanie urządzeń pomiarowych,
  • biorobotyka,
  • automatyzacja maszyn i urządzeń technologicznych
  • systemy mikroprocesorowe
  • automatyka i robotyka
  • komputerowe sieci sterowania
  • komputerowe systemy zarządzania procesami produkcyjnymi
  • systemy informatyczne w automatyce
  • technologie informacyjne w systemach automatyki
  • elektroautomatyka okrętowa
  • informatyka stosowana
  • automatyka elektrotechniczna i systemy informatyczno-pomiarowe
  • automatyka i sterowanie w pojazdach samochodowych
  • mechatronika i robotyka
  • komputerowe systemy sterowania
  • wizualizacja procesów przemysłowych
  • sterowniki logiczne
  • automatyzacja i informatyzacja procesów
  • roboty mobilne
  • automatyka i systemy sterowania
  • robotyka i systemy mechatroniki
  • systemy automatyki
  • systemy decyzyjne
  • automatyzacja systemów wytwarzania
  • sterowanie i monitoring maszyn i urządzeń
  • technologie informacyjne w systemach produkcyjnych
  • komputerowe systemy sterowania
  • systemy informatyczne w automatyce
  • informatyka i Robotyka
  • informatyka w Projektowaniu Maszyn
  • automatyzacja i robotyzacja procesów odlewniczych
  • automatyzacja i robotyzacja procesów przetwórstwa metali
  • automatyzacja i robotyzacja procesów spawalniczych
  • biomechanika i sprzęt medyczny
  • komputerowo zintegrowane systemy wytwarzania
  • mechatronika robotów i maszyn
  • modelowanie komputerowe układów i procesów
  • projektowanie i automatyzacja maszyn i procesów technologicznych
  • projektowanie i eksploatacja maszyn
  • Zarządzanie jakością i procesami materiałowymi
  • komputerowe systemy sterowania i diagnostyki
  • automatyzacja procesów przemysłowych
  • komputerowe układy sterowania
  • technologie informatyczne w automatyzacji produkcji
profil absolwenta

Absolwent tego kierunku ze stopniem magistra przygotowany jest do twórczej pracy inżynierkiej oraz do prac badawczych związanych z rozwojem, komputeryzacją i modernizacją w przemyśle:

  • maszynowym,
  • spożywczym,
  • przetwórczym,
  • chemicznym,
  • włókienniczym,
  • tarnsporcie.

Istotnym elementem wykształcenia absolwentów tego kierunku jest przygotowanie do samodzielnego  rozwiązywania złożonych interdyscyplinarnych problemów z dziedziny mechaniki, automatyki, elektroniki i sterowania. Duży  nacisku w kształceniu skierowany jest na poznanie przez studentów nowych technik komputerowych Cax.

 

możliwości rozwoju

Studenci mogą kontynuować naukę na studiach doktoranckich dostępnych na uczelniach technicznych lub rozpocząc kariere zawodową podejmując zatrunienie np w:

  • biurach technologicznych, konstrukcyjnych i laboratoriach dużych zakładów przemysłowych
  • ośrodkach badawczo – rozwojowych.
ciekawostki

Interesujesz się tym kierunkiem zobacz stronę poświęconą robotyce:



Wasze komentarze
str. 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13  /  14
~licealistka  2012-04-05 22:13:40
Witam! w liceum idzie mi bardzo dobrze z przedmiotów ścisłych, pasjonuje mnie technika, chciałabym iść na air, lecz nie jestem pewna czy warto.. Proszę o odpowiedź od studiujących, a najlepiej od absolwentów tego kierunku. :)
 
 
~robo  2012-04-04 09:19:59
Dlatego powiedziałem „ Więc śmiało” jeśli tu cytat: „przyswajam nowe rzeczy naturalnie, bez wysiłku” to „go jonny go go”. Wszelkie braki wynikające z nie wyuczenia np. twoją fizę można podciągnąć. Chodzi mi o to że jak ktoś odkrył że przemiła pani w szkole średniej zadaje na kartkówkach zadania ze zbioru zadań lub bardzo podobne, kuł i dostawał czwórki a jak udało się ściągnąć to i piątki i na tle niezbyt bystrych kolegów wypada nieźle to niech nie popada w samozachwyt i się nie oszukuje bo po semestrze na studiach nie będzie już niezbyt bystrych kolegów na tle których wypada się nieźle. Było dwóch takich kolesi co zaliczyli jako jedyni egzamin z analizy matematycznej na 170 osób jak się okazało goście nauczyciela w średniej mieli ostrego ale na wojewódzkim szczeblu zawodów matematycznych gościli często. Oczywiście poprawka tego egzaminu była już mniej kosmiczna i zaliczyli prawie wszyscy, bo pierwsze podejście miało zmobilizować do kucia i tak właśnie zadziałało.
 
 
~jonny  2012-03-31 15:00:57
W którym momencie mojej wypowiedzi doszliście do wniosku, że nie mam smykałki do matmy? Owszem, mam- lubię ten przedmiot najbardziej, bo przyswajam nowe rzeczy naturalnie, bez wysiłku- z lekcji wynoszę 100%, będę miał 5 na koniec. Mój problem polega na tym, że 3 lata temu popełniłem błąd wybierając się na profil humanistyczny, a więc mam matmę tylko na poziomie podstawowym i chodzi mi o to, czy bez znajomości zakresu rozszerzonego nie mam tam czego szukać? Z fizyki jestem noga, praktycznie nic z niej nie wyniosłem w liceum.
 
 
~robo  2012-03-29 23:01:25
technik cybertronik ma racie trzeba mieć smykałkę do matmy i fizy, to znaczy łapiesz szybko o co biega bo np. na ćwiczeniach tępo zapodawania nowego materiału jest duże i na bieżącą chodzi się do tablicy rozwiązywać zadanka. Z fizy nawet jak znasz wzory to musisz wpaść na pomysł jak je użyć by ugryźć zadanie. Jak ktoś był przeciętny w średniej to na polibudzie będzie na szarym końcu, na upartego może się przemęczyć, kuć po nocach chodzić po egzaminach komisyjnych itp. tylko co to za przyjemność ze studiowania a i w pracy jako przeciętniaka nie czeka go sukces zawodowy czy finansowy. Zauważyłem że dziewczyny które uczyły się na 5 i 6 z matmy w średniej nie mają problemów z nauką bo przedmioty techniczne też bazują na matmie a nie na umiejętnościach manualnych typu spawanie, lutowanie. Tu są wzory obliczenia i jeszcze raz obliczenia. Wiec śmiało.
 
 
~technik cybertronik  2012-03-18 16:34:29
Jeśli nie umiesz matematyki ani fizyki, to po co chcesz na to iść? Fizyka na PK zaczyna się od statyki, dynamiki etc, jako ćwiczenia, do tego są labolatoria i tam to jest różnie, ja miałem wymianę ciepła, hydrostatykę optykę... Nie jest super ciężkie, ale bez smykałki do tego będziesz się tylko męczył. Matematyka tak jak pisałem, całki, szeregi pochodne, ciągi i limesy- da się tego nauczyć, ale jak wielomianów nie umiesz to też będziesz musiał nadrobić liceum całe aby pokapować co i jak, chyba, że matematykę 'czujesz' to wtedy jest dużo prościej. jeśli ktoś się wybiera na PK na AiR możecie zadawać mi pytania: hajsik.praca@gmail.com
 
 
~jonny  2012-03-16 14:45:30
Takie pytanie: co trzeba już wiedzieć z matematyki idąc na air? Wystarczy dobra znajomość poziomu podstawowego, by dać radę? Nieznajomość poziomu rozszerzonego od razu mnie wyklucza? I jeszcze pytanie dotyczące fizyki na air- od czego się zaczyna na tym kierunku? Czy nie mając żadnych podstaw z fizyki po liceum, lepiej od razu dać sobie spokój?
 
 
~technik cybertronik  2012-03-15 04:11:01
Jest nas paru w grupie (30 osób) po technikum, a reszta jest po LO. Bystrzaki z ogólniaków po mat-xxx dają radę, lecz technikom jest zdecydowanie łatwiej i lepiej nam idzie niż reszcie z LO, mniejszym nakłądem pracy. Jestem na PK na I roku, łatwo nie jest ale jestem przyzwyczajony po zajobku ze szkoły średniej :) Sporo zależy od charakteru- ja techniką i komputerami interesowałem się od zawsze, więc mnie to cieszy jak mi przychodzi poznać metody pomiarowe rezystancji :D Ogólnie forma zajęć jest inna niż w LO, są sprawozdania, projekty i dużo fizyki-matematyki. Majce trzeba ogarniać co najmniej na poziomie matury minus rozszerzony; np. na AGH mój kolega na Mechatronice od razu od całek zaczął, my zaczynaliśmy od szeregów itd. - ogólnie też dużo od wykładowcy zależy, my mamy super (pozdrawiam prof. P.J. ! ! ! ), czasem sązajęcia wyrównawcze. Co do programowania z autopsji nie mogę powiedzieć, bo jeszcze nie miałem nic konkretnego lecz podzielę się opiniami kolegów: tak jak na Infie- zaczynamy od podstaw ale z materiałem lecimy równo; jak się sam nie nauczysz to nie będziesz umieć (chociaż podstawy co z czym się je dobrze znać). Znam pannę z 3 roku Informatyki co programować nie umie (o.O). Każde studia muszą być połączone z zainteresowaniami i pasją. Można co prawda ślizgnąć się, ale czy to ma sens zrobić to dla papierka bez praktycznych umiejętności? Co do dziewczyn mamy parę na roku i większość dziewuszek sobie dobrze daje radę i mają czytelne notatki co owocuje wspaniałą kooperacją. Jak się czujesz na siłach i wiesz, że sobie dasz radę, umiesz matematykę i masz trochę logicznego pomyślunku wykraczającego poza materiał z książki, to nie patrz na to, że to 'męski kierunek' tylko startuj śmiało, lecz jeżeli liczysz na to, że ślizgniesz się za ładne oczy - to sobie odpuść. Szczerze, to z moich obserwacji wynika, że dziewuszki bardziej ogarniają zagadnienia podane na wykładach, ale mało interesują się czymś nadprogramowym, a to jednak jest też podstawą studiów interdyscyplinarnych. Studia ogólnie mi się podobają i mogę je póki co polecić, lecz osobą z ułomnościami matematyczno-technicznymi polecam się zastanowić. Programy zajęć można znaleźć na stronach internetowych uczelni.
 
 
~mm  2012-03-08 21:05:15
Czy przedmioty na tym kierunku takie jak fizyka, programowanie i inne dużo bardziej podejrzane realizuje się od podstaw czy wchodzi się w samo epicentrum zagadnienia? Czy wystarczy umiejętność myslenia i dobra znajomość matematyki czy raczej trzeba już być obeznanym w sprawach komputerowo -technicznych?
 
 
~dziewczyna  2012-03-03 17:07:50
Ile średnio jest dziewczyn na tym kierunku, czy są jakoś inaczej(gorzej albo lepiej) przez nauczycieli akademickich? Czy przez swoich kolegów są traktowane nadzwyczajnie? Jestem raczej nieśmiała i wolę pozostać szarą myszką.
 
 
~123  2012-02-19 23:02:10
ok dzieki za pomoc :)
 
 
~  2012-02-19 19:32:59
wszystko zależy od uczelni. musisz zobaczyć na stronie uczelni, na którą chcesz się dostać.
 
 
~123  2012-02-18 23:00:51
mam pytanie, czy zeby dostac sie na ten kierunek wymagana jest fizyka?
 
 
~asdy  2012-02-14 16:43:24
~niki - jak najbardziej masz szanse, na matematyke jest kladziony wiekszy nacisk, wiec jesli ja ogarniasz to dasz rade ;]
 
 
~niki  2012-02-12 15:35:24
zdaje na maturze matme rozszerzoa i gegre również rozszerzona. z fizyka u mnie średnio czy mam szanse utrzymać się na air?
 
 
~Rex  2012-02-11 23:50:04
Ok, dzięki za radę :)
 
 
~Paul  2012-02-11 18:37:01
otóż lepiej jest mój drogi ukończyć technikum mechatroniczne lub elektroniczne
 
 
~Rex  2012-02-04 23:50:47
A konkretniej, technikum elektronicznym, technikum teleinformatycznym, czy liceum ogólnokształcącym?
 
 
~Rex  2012-02-03 15:01:51
Hej, mam pytanie, otóż czy aby pójść na AiR, lepiej jest skończyć technikum, czy liceum?
 
 
~wolf  2011-12-15 10:27:23
do poprzednika. naprawdę nie powiem Ci jak to jest, bo będzie na mnie, ale np brat kolegi kończąc automaty na politechnice świętokrzyskiej nie miał problemu ze znalezieniem pracy, ale w Warszawie. Jeśli pójdziesz na AGH możesz liczyć na większe perspektywy niż np na PŚk, ale nawet nie dlatego że PŚk jest słabsza, bo uważam że jest bardzo w porządku uczelnia, ale dlatego że w Krakowie działa o wiele wiele więcej firm zajmujących się branżą :) płaca - cóż, ja sie przejechałem na myśleniu o płacy po studiach i będę musiał zmieniać kierunek, bo nie wyobrażam sobie bym musiał robić coś czego nie znoszę, gdy czuje ze mam powołanie do czegoś innego :)
 
 
~wojtas  2011-12-08 18:16:36
Czy jest jakaś różnica na jakiej uczelni skończy się ten kierunek? Czy np. łatwiej znaleźć pracę po takim AGH? Iteresuje mnie jakie jest również wynagrodzenie zaraz po ukończeniu takiego kierunku oraz po zdobyciu doświadczeń będąc cenionym fachowcem w tej trudnej dziedzinie.
 
 
str. 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13  /  14
Dodaj komentarz:

ksywka

treść

Politechnika Częstochowska Częstochowa

wyszukiwarka kierunków,wyszukiwarka studiów,wyszukiwarka kierunków studiów,wyszukiwarka uczelni,wyszukiwanie studiów,jakie studia,wyszukiwanie po przedmiotach maturalnych,co zdawać na maturze,kierunki studiów matura,matura,matura 2010,matura 2011,matura próbna,egzamin maturalny,przedmioty maturalne, matura z matematyki,studia,studiować,studia dzienne,studia zaoczne,uczelnie,uczelnie wyższe,szkoły wyższe,uniwersytet,uniwersytety,politechnika,studia prawnicze,medycyna,farmacja,studia psychologia

Polecamy: www.ekonomicznie.plwww.aci.plwww.edutargi.plwww.znizkistudenta.pl